FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/06/2018

Avstå från att utse revisor i mindre bolag

Min man har ett aktiebolag i några år nu och en kollega menar på att han måste anställa en revisor kan detta stämma? Bara två anställda omsätter ca 1,3 mkr per år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är viktigt i detta sammanhang att skilja på intern revision som sker på bolagets initiativ, och den externa revision som reglerar genom aktiebolagslagen(ABL). Det finns inget lagstadgat krav på att ett aktiebolag måste anställa en revisor, däremot finns det ett sådant avseende att utse en revisor för extern revision. Som huvudregel ska ett aktiebolag ha minst en revisor, 9 kap 1 § 1 st ABL. Det finns dock ett undantag till denna regeln som tillåter mindre bolag att avstå från att utse en revisor. En förutsättning för detta är att aktiebolaget är privat, 9 kap 1 § 2 st ABL. Enligt nämnda paragrafs tredje stycke punkt 1-3 tillämpas dock inte undantaget om bolaget uppfyller mer än ett av följande villkor:

1. medelantalet anställda i bolaget har under vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 3,

2. bolagets redovisade balansomslutning har för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 1,5 miljoner kronor,

3. bolagets redovisade nettoomsättning har för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 3 miljoner kronor.

Baserat på de uppgifter du lämnat gällande bolaget så behöver inte din makes aktiebolag utse en revisor om antalet anställda och nettoomsättningen inte överstigit delvärdena ovan, för vart och ett av två senaste räkenskapsåren.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du skulle ha några fler frågor gällande detta kan du kommentera nedan eller höra av dig till oss på nytt.

Mvh,

Victor EizykRådgivare