Avstå arv till förmån för barn då man själv är skuldsatt

Jag har skulder hos kronofogden och detta gör att jag vill överlåta mitt arv efter min mamma på mina barn hur gör jag

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Möjligheten att avstå arv finns reglerat i Ärvdabalken. Det framgår inte riktigt av din fråga om din mamma lever eller inte. Det finns nämligen en möjlighet att redan när din mamma lever genom skriftlig handling till din mamma intyga att du avstår arv till förmån för dina barn (17 kap. 2 § ÄB). Det kallas att avstå arv till någon annans förmån. Detta kan du även göra efter din mammas död, då skriftligen till dödsbodelägarna istället. Det finns dock en stor skillnad mellan de två fallen och det rör just din situation. Om arvsavståendet sker efter din mammas död betraktas det som att du gett dina barn en gåva. En gåva kan under vissa omständigheter begäras tillbaka av de du är skyldig pengar, det vill säga av borgenärerna. Ett arvsavstående före din mammas död kan borgenärerna däremot inte begära tillbaka på samma sätt.

Om din mamma är i livet är ändå det bästa rådet att du ber din mamma skriva ett testamente där hon helt enkelt testamenterar din del till dina barn istället. Borgenärerna kan under inga omständigheter påverka vad din mor bestämt.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare