Avsluta samboförhållande men fortfarande bo tillsammans

Hej! Jag är idag sambo och har börjat fundera på om man kan avsluta ett samboskap på något sätt men ändå fortsätta att bo i den gemensamma lägenheten ihop som vänner där man delar på hyran?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

När jag svarar på din fråga som rör sambor kommer jag att använda mig av Sambolagen, SamboL, som reglerar dessa frågor.

Jag antar att ni har uppfyllt kraven för sambor vilket innebär att ni har stadigvarande bott tillsammans i ett parförhållande och har haft gemensamt hushåll (1 § SamboL). Lagen reglerar även hur ett sådant samboförhållande upphör (2 § SamboL). Det innebär att ni måste ena ingått äktenskap, eller någon av er gjort det, eller att ni flyttar isär eller att någon av er avlidit.

Om ni fortsätter att bo tillsammans kommer ni enligt lagen fortfarande att ses som sambor. Det skulle inte vara fallet om ni flyttar isär och någon gång i framtiden bara bor tillsammans.

Sammanfattning

Enligt lagen kommer ni fortfarande ses som sambor om ni inte flyttar isär utan bara inte längre är tillsammans.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare