FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/07/2019

Avsluta provanställning i förtid

Hej

Kan man säga upp sig från en provanställning, som inte startat ännu? Tex provanställningen ska börja 1 maj och den 15 april känner man att det kanske inte stämmer med nya arbetsgivaren och vill då inte börja på det jobbet.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett kort svar är ja, det går. Men jag kommer nedan gå igenom lite djupare om vad som gäller och även ge lite råd.

Avbryta provanställning

En arbetstagare kan välja att gå på dagen om hen är provanställd. Detta medför även att arbetstagaren kan välja att avsluta anställningen innan den ens har börjat. En arbetsgivare behöver dock meddela arbetstagaren minst två veckor i förtid om hen avser att i förtid avbryta provanställningen. Om arbetstagaren är medlem i ett fack behöver arbetsgivaren meddela facket om detta (31 § lagen om anställningsskydd).

Mina råd

Mitt första råd är att man talar med sin arbetsgivare om man vill avbryta anställningen innan den börjar. Man kanske vill söka jobb där i framtiden eller i samma bransch och då är bättre att förklara situationen och därmed sluta på goda villkor.

Mitt andra råd är att man tar kontakt med sitt fackförbund om man känner att det inte är något som stämmer eller om det har hänt något med arbetsgivaren eller på arbetsplatsen. Facket kan ge stöd och råd samt hjälpa till ifall arbetsgivaren har begått något fel.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare