FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/10/2016

Avsluta avtal om prenumeration

Hej

Jag har ett abonnemang på ett par varor från samma firma, som jag inte längre vill ha och därför inte har betalat. I betalningspåminnelsen står det nu att inkassoåtgärd kommer att vidtas, om jag inte betalar. Jag har alltså inte fått varorna, utan det handlar om förskott. Är det verkligen lagligt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du uppger att du avtalat om en form av prenumerationstjänst där ett företag regelbundet skickar dig varor som du betalar i förskott. Generellt råder avtalsfrihet i Sverige, vilket innebär att två parter som är överens om ett affärsmässigt eller annat upplägg kan avtala om det. Avtalet ska återspegla den gemensamma partsviljan och kan vara muntligt eller skriftligt. Ett avtal binder parterna vid vissa rättigheter och skyldigheter under en bestämd tid.

Om du i avtalet med företaget till exempel förbundit dig att köpa ett visst antal varor, eller att vara prenumerant i en viss period, så är du tvungen att hålla din del av överenskommelsen.

Med största sannolikhet innehåller avtalet information om hur du ska gå tillväga om du vill avbryta prenumerationen och inte få fler varor. Att sluta betala utan att meddela företaget att du önskar säga upp avtalet kan leda till att du blir betalningsansvarig för produkter du förväntas köpa enligt avtalet. Om du inte betalar det du förbundit dig att göra kan det leda till ökade kostnader i form av ränta och inkassoavgift och även till betalningsanmärkning hos Kronofogdemyndigheten.

Jag råder dig att läsa det avtal du har med företaget, eller vända dig till företaget och fråga hur du ska göra för att säga upp avtalet och avsluta prenumerationen.

Om du anser att företaget skickat fakturor och betalningspåminnelser som är felaktiga, alltså inte följer av det ni avtalat, så ska du bestrida fakturan till företaget. Det räcker att skriva till dem "Er faktura med nr XX bestrids i sin helhet." Kommer det sedan inkassokrav på den bestridda fakturan så bestrider du även till inkassobolaget. Tex med texten "Ert krav med nr XX är bestritt i sin helhet den ÅÅÅÅ.MM.DD." Det är då upp till företaget att bevisa att du är betalningsskyldig enligt avtal.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Niklas JunkerRådgivare