Avslag på uppehållstillstånd

Hej jag undrar hur det går till om man vill gifta sig med en kille som har fått avslag på sitt uppehållstillstånd? Vi har funderat på det länge och har varit tillsammans i två år jag är tyvärr under 18 men har fått tillstånd av mina föräldrar så det kan lösa sig. Jag jobbar dessutom som vikariat som timanställd, däremot går jag i skolan men lever med min familj och de har inga problem om vi bor här tillsammans. Hur ska vi lösa allt detta? Kan det hjälpa för hans uppehållstillstånd? han har ett jobb redo om han skulle kunnat skaffa n.7 på sitt LMA-kort och få arbetstillstånd också men det säger migrationsverket är försent då dem fått avslag (hela deras familj).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst bör framhållas att eftersom du är under 18 år så kan du inte ingå äktenskap trots att dina föräldrar samtycker, 2 kap. 1 § ÄktB. Således kan det inte vara till fördel avseende uppehållstillståndet. Eftersom att han har fått avslag, är det enda som återstår är att överklaga beslutet.

När Migrationsverket beslutar att avslå en ansökan om uppehållstillstånd vinner det laga kraft efter 3 veckor från dagen då beslutet fattades. Inom den tiden kan du överklaga beslutet (UtL 3 § 14 kap.). Ett överklagande ska vara skriftligt och skickas till Migrationsverket. I överklagandet ska det framgå vilket beslut man överklagar och grunden varför. Överklagandet ska också innehålla ärendenummer och dina kontaktuppgifter. Det ska finnas anvisningar om överklagande bifogade till det beslut som du redan har fått och på Migrationsverkets hemsida här.

När man överklagar ett beslut går Migrationsverket först i genom beslutet och för att bedöma om dom anser att det borde ändras. Om Migrationsverket står fast vid sitt beslut skickas det vidare till migrationsdomstolen som prövar ärendet.

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare