Avskriva bröstarvingars arvsrätt till viss egendom

Hej!

Vi är särbo men har köpt en gemensam fastighet som sommarstuga, äger 1/2 del var. Jag har 3 barn från tidigare förhållande och min livskamrat 2 barn sedan tidigare, alltså inga gemensamma. Vi vill avskriva barnen från arvsrätt på denna fastighet med och sätta den andra ägaren som arvtagare.

Är detta möjligt och hur går man till väga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om, och i sådana fall hur, du och din särbo kan säkerställa att den av er som lever längst får "ärva" den andres del i er hälftenägda sommarstuga. Jag utgår ifrån att vare sig du eller din särbo vill göra era barn arvslösa (det kan ni inte heller) men att ni vill att den andre ska få sommarstugan.

Vad ni kan göra

Det ni kan göra är att upprätta ett testamente. Ett giltigt testamente ska upprättas skriftligen och bevittnas av 2 personer vila ska känna till handlingens egenskap av testament och bestyrka detta med sina namn (10 kap 1 § ÄB). Vittnena ska utöver sina namn även ange tiden för bevittnandes och andra omständigheter som kan vara av betydelse för testamentets giltighet. (10 kap 2 § ÄB).

Vad gäller avseende barnens arv

Som ovan nämnt kan ni inte kan göra era barn arvslösa utan de har rätt att få ut sin laglott. Laglotten är lika med hälften av arvslotten (7 kap 1 § ÄB). Det innebär i ditt fall att dina barn har rätt att få ut minst 1/6 var av kvarlåtenskapen efter dig. Om inte barnen kan få ut sin laglott kan testamentet jämkas ( 7 kap 3 § ÄB).

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare