FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott07/04/2018

Avsikten att inte bli sedd saknar betydelse för frågan om brott

Om man planerar på sin arbetsplats i sitt stängda rum med ett fönster ut mot korridoren innan någon normalt är på plats och någon råkar se det. Är detta då ett brott om man inte har för avsikt att bli sedd.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du menar att man planerar att göra något brottsligt? Isåfall kan det utgöra brott även om man inte har för avsikt att bli sedd. Om man alltså är i planeringsstadiet kan man dömas för förberedelse eller stämpling till brott, under förutsättning att det brott man hade tänkt fullborda är ett brott som är straffbart redan på planeringsstadiet. Vilka brott som är straffbara redan på planeringsstadiet framgår i slutet på varje kapitel i brottsbalken. För exempelvis brott mot liv och hälsa (i kapitel 3 brottsbalken) framgår det i 11 § vilka brott som är straffbelagda redan på planeringsstadiet.

Förberedelse till brott (23 kap. 2 § första stycket brottsbalken)

Den som, med uppsåt att utföra eller främja brott,

- tar emot eller lämnar pengar eller annat som betalning för ett brott eller för att täcka kostnader för utförande av ett brott, eller
- skaffar, tillverkar, lämnar, tar emot, förvarar, transporterar, sammanställer eller tar annan liknande befattning med något som är särskilt ägnat att användas som hjälpmedel vid ett brott,ska i de fall det särskilt anges dömas för förberedelse till brottet.

Stämpling till brott (23 kap. 2 § tredje stycket brottsbalken)

I de fall det särskilt anges döms för stämpling till brott. Med stämpling förstås att någon i samråd med någon annan beslutar gärningen eller att någon söker anstifta någon annan eller åtar eller erbjuder sig att utföra den.

Som framgår av lagens ordalydelse avser förberedelsebrottet enbart viss befattning med fysiska föremål, antingen pengar (eller annat av ekonomiskt värde) eller hjälpmedel. Att planera ett brott på annat sätt är inte straffbelagt såsom förberedelse. Att däremot samråda men annan om gärningen, försöka få någon annan att begå brott eller själv åta sig att utföra brott kan utgöra stämpling till brott.

Beroende på vad som skedde där på arbetsplatsen kan det alltså utgöra ett brott. Som tidigare har skrivits kan man dock inte dömas för brott redan på planeringsstadiet vid alla brott.

Som ett kort svar på din fråga så spelar det ingen roll om man har haft för avsikt att bli sedd eller inte - det kan ändå utgöra ett brott.

För att komma i kontakt med mig kan du skriva till ni.dekeiser@lawline.se!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare