Avsätta styrelseordförande i bostadsrättsförening

Jag bor i en bostadsrätt och har en styrelseordförande som beter sig olämpligt, bland annat sökt upp mig på mitt jobb vid flera tillfällen. Kan man avsätta en ordförande och hur skulle det se ut ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga så utförligt som möjligt finns det, som jag ser det två tillvägagångssätt att "avsätta" en styrelseordförande/ledamot.

Frivillig avgång

Om det uppstår problem med samarbetet i styrelsen bör man naturligtvis först försöka lösa problemen. Har man ställt upp och blivit invald i en styrelse måste man räkna med att behöva samarbeta med personer som man kanske inte tycker om eller som inte delar ens åsikter. Men om det inte går att lösa problemen, eller om personen gör olämpliga saker, kan det som i ditt fall bli nödvändigt att göra något åt saken.

Det går naturligtvis att fråga om personen självmant kan tänka sig att avgå, men om hen vägrar så får andra metoder användas. En styrelse kan varken välja en ny ledamot eller avsätta någon, det är ett beslut som bara stämman kan fatta. Det krävs alltså att du har resten av styrelsen och stämman för att backa upp det du vill åstadkomma.

Extra stämma

En lösning är att kalla till en extra stämma för val av ny styrelse, resten av styrelsen avgår och ordföranden i ditt fall blir kvar som enda ledamot. Minsta antalet ledamöter för en styrelse i en bostadsrättsförening är tre. När det bara finns en ledamot kvar måste stämman alltså utse nya ledamöter, annars kommer föreningen att tvingas likvideras, och det vill ingen ska hända. På extrastämman ställer styrelsen upp för omval, men tillsammans med en ny person i stället för f.d. ordföranden. Det är bra att ha pratat med ett antal medlemmar i förväg, och eventuellt hämta in fullmakter för de som inte kan komma.

Detta kan vara krångligt men är det tillvägagångssättet som används för att avsätta en styrelseledamot i en bostadsrättsförening om hen inte frivilligt vill avgå.

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare