Avsaknad av utrustning i hyresrätt - lägsta godtagbara standard.

Hej, jag har flyttat in i en hyresrätt. Den är nymålad men där saknas saker som toapappershållare, duschstång för draperi badrumsskåp/spegel och krokar/hatthylla i hallen. Kan jag kräva att hyresvärden sätter upp dessa eller är det inte standar/bruksdugligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du har flyttat in i en hyresrätt där det bl.a. saknas toapappershållare, duschstång för draperi, badrumsskåp och spegel samt krokar/hatthylla och du undrar huruvida du kan kräva att hyresvärden åtgärdar detta eller ej.

En lägenhet ska uppnå lägsta godtagbara standard (12 kap. 18 a § JB). Som lägsta godtagbara standard räknas sådana lägenheter som åtminstone har anordningar för (1) kontinuerlig uppvärmning, (2) kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien, (3) avlopp för spillvatten, (4) personlig hygien: toalett och tvättställ samt badkar eller dusch, (5) försörjning med elström för normal hushållsförbrukning, och slutligen (6) matlagning: spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor. Om hyresvärden ej uppfyller detta krav kan hyresvärden belastas med ett upprustningsföreläggande från hyresnämnden och behöva vidta de åtgärder som krävs för att bostaden ska uppnå krav som ställs på lägenheter.

Bestämmelsen i 12 kap. 18 a § JB är en uttömmande regel som räknar upp varenda sak som hyresvärden behöver tillhandahålla en hyresgäst. Eftersom toapappershållare, duschstång för draperi, badrumsskåp och spegel samt krokar/hatthylla ej räknas upp i lagtexten kan de inte anses utgöra sådana anläggningar som hyresvärden behöver tillhandahålla. Detta innebär alltså att du som hyresgäst behöver införskaffa föremålen och stå för kostnaden själv.

Däremot ska lägenheten vara i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar som bostad (12 kap. 9 § JB). Frågan är då om de föremål som du har nämnt generellt bör ingå i hyresrätter. För att ta reda på svaret ska här jämföras med den standard/utrustning som finns på andra lägenheter i orten. Notera dock att en lägenhet som tillhandahåller det som räknas upp i 12 kap. 18 a § JB, men som saknar ovanstående föremål ändå kan uppfylla brukbarhetskravet med motiveringen att lägenheten inte är obrukbar pga. avsaknaden av anläggningen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare