FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/06/2021

Avsäga sig vårdnaden

Kan båda föräldrarna avsäga sig vårdnaden?

Lawline svarar

Kan båda föräldrarna avsäga sig vårdnaden?

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den avgörande bestämmelsen som behandlar denna fråga finns i 6 kap. 2 § föräldrabalken. Däri stadgas att ett barn står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, om inte domstol har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Vårdnaden om ett barn består till dess att barnet fyller 18 år. Med vårdnad förstås det "juridiska" ansvaret för barnets person.

Bestämmelsen bör i sig kunna besvarar frågan. Det framgår av paragrafen att ett barn i regel måste stå under vårdnad av åtminstone en av föräldrarna, om inte domstolen valt att utse särskilt förordnad vårdnadshavare. Sammanfattningsvis kan båda föräldrarna inte avsäga sig vårdnaden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Pearl Yeuki Ku ChiuRådgivare