Avsäga sig arv

Hej kan barnen avsäga sitt arv. O ge det till ett av sina syskon

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är möjligt att avstå från sitt arv, det kan ske antingen genom sk arvsavsägelse som sker före dess att arvlåtaren har avlidit, 17 kap 2 § ärvdabalken (ÄB) eller sk arvsavstående som sker efter att arvlåtaren har avlidit.

Om en arvinge avsäger sig sitt arv går det till den som står näst på tur dvs till den som avstått arvets barn (om den har några). Om det är tänkt att arvet istället ska gå till ett syskon kan det om arvlåtaren fortfarande är kvar i livet och det är dennes vilja ske genom testamente som godkänns av den/de arvingar som avsäger sig sin rätt, 17 kap 2 § ÄB.

Hoppas det besvarade din fråga!

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare