FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/01/2016

Avräkning av skulder vid bodelning mellan makar

Skulder vid skilsmässa.

Två makar skall skilja sig. Anna och Kalle. Anna har 100000 i giftorättsgods. Kalle har inga tillgångar däremot 300000 i egna lån. Kommer Anna att få ta över 100000 av Kalles skuld? Alltså hamna på minus vid bodelningen.?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Vardera maken får, enligt 11 kap. 2 § äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB), avräkna sina skulder från sitt giftorättsgods. Det eventuella överskott som blir kvar för respektive make ska ingå i bodelningen. Enligt 11 kap. 3 § ÄktB ska värdena läggas samman och sedan delas lika mellan makarna. I det fall giftorättsgodset inte räcker till för att täcka en makes skulder bestäms värdet av den makens del till noll kr. Detta innebär att en make aldrig behöver överta den andre makens skulder. I ditt fall innebär ovanstående att Anna vid en bodelning som huvudregel får utge 50 000 kr till Kalle.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare