FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/09/2018

Avräkning av skulder vid bodelning

Jag och min man har varit gifta ett år och skall skiljas nu och nu har jag fått reda på att han har tagit ett lån på ca 300 000 bakom min rygg och lånet är taget någon gång innan januari månad och det är han som vill skiljas. Är jag nu skyldig att dela på detta lån som han tagit bakom min rygg och inte visst något och är riktigt chockad och känner mig lurad. Kan han verkligen göra så och att jag blir den som måste dela på detta när jag inte har vetat något eller med på lånet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finner vi i äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB). Enligt 1 kap 3 § ÄktB svarar varje make för sina skulder. Detta innebär att ett lån som tagits i den ena makens namn är personligt och kan enbart dras från dennes tillgångar. De tillgångar som återstår efter att man dragit av skulderna utgör makens giftorättsgods. Giftorättsgodset ska läggas ihop med den andra makens giftorättsgods och därefter delas makarna emellan. Lånet som den ena maken tagit i sitt namn ska således enbart betalas av denna maken. Långivaren (exempelvis banken) kan inte kräva att den andra maken, som inte står på lånet, betalar av lånet.

Även om du inte är skyldig att betala av lånet kan det ändå komma att påverka dig indirekt i samband med bodelningen. Anledningen är att din ex-makes giftorättsgods minskats när skulderna från lånet dragits av från dennes tillgångar. Detta innebär att det gemensamma och sammanlagda giftorättsgodset som sedan ska fördelas er emellan är mindre än vad det hade varit om din ex-make inte hade tagit lånet.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Om du önskar att jag kompletterar eller förtydligar någonting i mitt svar är du välkommen att återkomma.

Med vänlig hälsning,
Christoffer TolfRådgivare