Avloppslukt vid köp av bostadsrätt

Jag köpte nyligen en bostadsrätt och upptäckte en avloppslukt vid tillträdesdagen, något som jag inte märkt av på någon av visningsdagarna men som jag varit väldigt uppmärksam på på andra visningar. Jag kontaktade både mäklare och säljare om detta, då jag inte fått veta något om någon avloppslukt. Säljaren säger att "lukten kan bero på att duschen inte använts på länge, vattenlåset torkar då och behöver spolas med vatten för att fungera. Dubbelkolla att vattenlåset sitter rätt, städfirman har rensat alla avlopp och kan ha satt tillbaka det fel."

Efter att jag bott där i två veckor och justerat med vattenlåset märks ingen skillnad på lukten. Jag kontaktar mäklaren igen som säger att säljaren menar att avloppslukten nog alltid funnits där mer eller mindre sedan hon flyttade in men att hon inte har besvärats av det då hon inte upplevt att lukten varit något utöver det vanliga. Mäklaren menar att om en avloppslukt konstant befinner sig i badrummet som jag upplever det tycker hon att detta är något som jag bör ha märkt av på visningen. Vem bör stå för det här felet, jag eller säljaren?

Mvh Emelie

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Inledningsvis kan klargöras att en bostadsrätt utgör så kallad lös egendom vilket innebär att köplagens regler blir tillämpliga angående fel i varan. När du köper en bostadsrätt har du som köpare en stor undersökningsplikt, se köplagen 20 §. Det är viktigt att undersöka allt som man kommer åt eftersom du i efterhand inte kan åberopa fel som du kunnat upptäcka vid en noggrann besiktning. Vanligtvis omfattas allt du kan upptäcka med syn, lukt och hörsel av undersökningsplikten. Som du nämner i din fråga fanns lukten där redan på tillträdesdagen, vilket kan ligga nära till hands att tro att den funnits där när du hade möjlighet att undersöka bostadsrätten innan köpet. Detta innebär att du troligtvis hade kunnat upptäcka lukten vid en noggrann besiktning innan köpet. I ett sådant kan det bli svårt att rikta några anspråk emot säljaren.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare