Avliden testamentestagare

Hej!

Min farbror med maka har testamenterat 10 % av sin kvarlåtenskap till min far som nu är avliden.

Träder jag i hans ställe?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om rätt till arv finner vi i Ärvdabalken.

Ett testamente ska i första hand tolkas så att det överensstämmer med testatorns vilja (11 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Finns något utskrivet om vad som ska hända med din fars arv ifall han avlider så är det detta som gäller.

Finns ingen uttryckt vilja om arvets fördelning får den som är arvsberättigad efter din far (du) träda i hans ställe (11 kapitlet 6 § Ärvdabalken) . En förutsättning för att denna regeln ska gälla är att även du är arvsberättigad efter testatorn, vilket du är eftersom syskonbarn innefattas i arvsordningen (2 kapitlet 2 § Ärvdabalken).

Sammanfattningsvis så träder du i din fars ställe förutsatt att inget annan vilja finns uttryckt i testamentet.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare