Avliden fars fru är svår att ha att göra med - Kan man hämta egendom man upplever sig som arvinge ha rätt till från hennes bostad?

Hej! Vi har en fråga / jag och mina systrar. Vi är uppe i en bouppteckning / bodelning efter vår far. Vi har ansökt om en genom tingsrätten men inte fått någon än. Våran fars fru sätter käppar i hjulen! Vi undrar följande! Har vi lagen på våran sida att åka till deras gemensamma bostad / som hon står som ägare på men inte släpper in oss. Vi undrar om vi har rätt att gå in / om hon nu skulle öppna till oss och hämta bil nycklarna till en bil som står i garaget men är oregistrerad och som vår far köpte men hur verkar det? Är det lagligt? Kan vi sälja den och dela på pengarna? Mvh Linda

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det här läget rekommenderar jag er att sitta lugnt i båten och vänta tills bodelningen mellan er fars dödsbo och hans fru är avklarad. Sådana här processen kan definitivt vara frustrerande och tidskrävande, speciellt om man upplever att man har en trilskande person i andra änden av den. Men konsekvenserna av att så att säga ta lagen i egna händer gör att man gör rätt i att hålla huvudet kallt.

Att olovligen åka hem till er fars fru och uppehålla sig där skulle kunna komma att bedömas som hemfridsbrott (4 kap. 6 § Brottsbalken). Oavsett om det står klart att bilen så småningom ska tillfalla er eller inte så riskerar ni att göra er skyldiga till egenmäktigt förfarande eller självtäkt om ni hämtar bilen utan lov (8 kap. 8 och 9 §). Det skulle alltså inte vara lagligt att hämta den trots att det var er far som köpte bilen.

Om hon skulle öppna för er och ge er nycklarna till bilen blir det en annan sak. I ett sådant läge hade ni inte gjort er skyldiga till brott eftersom allting sker lovligen. Jag skulle fortfarande rekommendera er att inte sälja bilen på egen hand då det kan komplicera bodelningen mellan dödsboet och er fars fru.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare