FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/10/2019

Avkastning från enskild egendom vid bodelning

Hej

vi ska skiljas och min man har storst andel in firma, enskild egendom då det finns ett gåvobrev (han och hans syster tåg över efter föräldrarna).

Nu påstår han att även hans tjänstebilen, lön och utdelningar, som fördes över till hans lönekonto, ska räknas som enskild egendom? Stämmer det eller försöker han lura mig?

Vi äger en bostad, där vi står 50/50 som ägare, dock står han som ensam låntagare på lånet. Kommer vi att behöva dela på skulden?

Lawline svarar

Hej och tack för du kommer till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar över dels lånet på huset men också om tjänstebil,lön (d.v.s avkastningen) från företaget också anses tillhöra enskild egendom eller giftorättsgods.

Till frågan om lånet för huset är principen vid äktenskap att makar står för sina egna skulder, 1:3 ÄktB. Eftersom du är ensam låntagare betyder det att du är den ansvariga maken.

Vid en bodelning kommer dina skulder som huvudregel att räknas av från ditt giftorättsgods innan man sedan summerar kvarvarande del av giftorättsgodset och delar det på mitten, 11:3 ÄktB

Det innebär att delen som du som din make får som giftorättsgods från dig kommer vara mycket mindre då du räknar bort huslånet.

Till din andra fråga om lön o.s.v från företaget också räknas som enskild egendom föreskriver 6:2 2st att avkastning från enskild egendom ses som giftorättsgods. Det betyder att lönen ska ses som giftorättsgods, detsamma kan sägas om bilen om den gavs som en gåva av företaget till din ex-make.

Hoppas det svarar på dina frågor!

Jakob WestlingRådgivare