Avhysning/vräkning

avhysning hyresgäst med kontrakt inga anmärkningar betalar hyra i tid

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline!

Av din fråga är det något oklart vad det är du vill ha svar på.
Jag antar att du vill avhysa en hyresgäst som betalar hyra i tid och inte i övrigt har några anmärkningar?
Generellt så har en hyresgäst ett starkt besittningsskydd. För att avhysning ska bli aktuellt så ska hyresgästen exv. Inte betala hyra, störa grannarna, olovlig andrahandsuthyrning eller att brottslig verksamhet förekommer i lägenheten. Av din fråga verkar det som om inget av detta föreligger, varför någon avhysning ej kan ske. Det måste så att säga föreligga orsaker som bryter mot hyresvillkoren för att kunna avhysa/vräka någon.

Hoppas att detta svarade på din fråga,
Med vänliga hälsningar,

John EdgrenRådgivare