Avhysning av inneboende som inte betalar hyra

Min svärfar har haft min svärmor boende hos sig utan varken hyresavtal eller hyra. Nu är det så att han tillät detta när hon råkade i ekonomiskt obestånd och skulle få bo kvar tills allt löst sig. Nu är detta löst sedan länge och han vill inte ha kvar henne där längre, då hon röker inne och ställer till med allt möjligt. Hon är dessutom glömsk och glömmer såväl spisplattor och kastruller på. Kan han skicka ut henne eller måste det först upprättas ett avtal och sedan säga upp henne eller hur funkar det??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid hyresförhållanden finns en särskild skyddslagstiftning i 12:e kapitlet jordabalken , även kallad hyreslagen (här). Hyreslagen är bara tillämplig vid nyttjande av hus eller del av hus mot ersättning (se 12:1 st. 1 jordabalken). Om din svärmor bor gratis hos din svärfar har han alltså inga skyldigheter gentemot henne i hyresrättslig mening.

Om dina svärföräldrar är eller nyligen varit gifta kan detta kompliceras något eftersom makar i viss mån kan ha en försörjningsskyldighet gentemot varandra (se 6:1-5 §§ Äktenskapsbalken).

Hoppas att svaret varit till hjälp och tveka inte att höra av dig ifall du har några fler frågor!

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare