Avhysning av en hyresgäst efter lägenhetsöverlåtelse

Hej, jag har nyligen köpt en lägenhet där säljaren har en hyresgäst i lägenheten som vägrat flytta. När jag skrev på överlåtelseavtalet den 9/3 stod det att tillträde var 16/4 och jag blev informerat att hyresgästen varit uppsagd sedan Januari månad, dvs inom 3 månader och besittningsskydd. Hyresgästen och säljaren har varit överens om att utflytt ska ske senast 16/4, dock framkom det den 13/4 att hyresgästen vägrar flytta samt att uppsägningen enbart varit muntligt avtalat. Gäller ett muntligt avtal vid uppsägande (vet ej om de har haft sms konversation) ?

Nu har vi passerat tillträdesdagen och hyresgästen bor fortfarande kvar i min lägenhet. Nu säger säljaren att de har ett skriftligt dokument att hyresgästen ska vara ute senast 2/5. Men jag vill ha tillgång till min lägenhet omgående. Hur kan jag som köpare gå vidare i ärendet förutom häva köpet eller få kompensation fram till nytt tillträdesdag? Kan jag avhysa hyresgästen med omgående verkan eftersom jag är ägare till lägenheten och det inte finns något avtal mellan mig och hyresgästen?

Med andra ord vill jag få bort den boende omgående, då tillträde skulle skett 16/4

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En utgångspunkt för den här frågan är att hyresavtal är gällande även efter att en lägenhet överlåtits. Således står sig hyresgästens avtal även fast lägenheten har bytt ägare. Avgörande blir istället vad som har avtalats om utflyttning. Om det har ingåtts en muntlig överenskommelse om att hyresgästen ska flytta ut 16/4 är detta självklart gällande. Dock är det självfallet svårt att bevisa att ett muntligt avtal har ingåtts och om hyresgästen förnekar att det ingåtts blir det väldigt svårt att använda sig av det. Således är det nog svårt att kunna förmå hyresgästen att flytta på grund av det muntliga avtalet. Om det finns en skriftlig överenskommelse om att hyresgästen ska vara utflyttad 2/5 blir det självklart gällande och lätt att bevisa. Således kommer du kunna kräva att hyresgästen flyttar ut senast 2/5. Dock kan det bli svårt att kräva utflyttning innan dess.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare