Avhysning av andrahandshyresgäst i bostadsrätt

Hej!

Vi har köpt en bostadsrätt och ska slutbetala samt få nyckeln den 24/3.

Säljaren har hyrt ut fastigheten i andra hand under senaste 14 månaderna via en förmedling hos socialen. Nu vägrar hyresgästen lämna bostaden och vi står således bostadslösa om 2 veckor (6 personer), samt måste avboka hantverkare mm! Hyresgästen blev uppsagd drygt tre månader innan utflyttning samt har skrivit under uppsägningen! Har dom besittningsrätt? Kan vi gå in med vår nyckel, lyfta ut dom & anmäla olaga intrång? Yngsta personen skriven på adressen är 19år!

Hur gör vi??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Nej ni kan inte gå in och handgripligen fösa ut dem, eftersom ni då kan göra er skyldiga till hemfridsbrott eller olaga intrång även om kontraktstiden gått ut.

Jag skulle råda er att först och främst ta kontakt med bostadsrättsföreningen. De kan kanske hjälpa er att tala andrahandshyresgästen till rätta, eller hjälpa till med en eventuell avhysningsprocess.

Sedan bör ni kontakta Kronofogdemyndigheten för att ansöka om avhysning av hyresgästen. Bestämmer fogden sig för att personen ska bli vräkt skickas det ut ett brev med ”en delgivning om vräkning”. Om hyresgästen inte svarar skickas ännu en delgivning. Skulle hyresgästen då bestrida vräkningen kan tvisten bli ett fall för tingsrätten. I så fall kan det ta flera månader innan tvisten slutgiltligen är avgjord.

Hoppas du fick några svar på dina frågor, jag kan även råda er att ta kontakt med en jurist.

Med vänliga hälsningar,

Elin GustafssonRådgivare