Avhysning?

Hej. Vad händer när en hyresvärd skickar till tingsrätten för stämning på belopp och avhysning när man inte har haft möjlighet att betala sin hyra? Vad innebär det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att din hyresvärd har skickat in en ansökan om stämning till tingsrätten och bland annat krävt avhysning (förverkande).

Din fråga aktualiserar reglerna i 12 kap jordabalken (JB). En hyresrätt är förverkad och hyresvärden berättigad att säga upp avtalet att upphöra i förtid om hyresgästen dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen (12 kap 42 § punkt 1 JB). Om du inte har betalat hyran för bostadslägenheten i tid har hyresvärden som utgångspunkt alltså möjlighet att säga upp hyresavtalet i förtid. Bestämmelsen har dock vissa kompletterande regler. Till exempel kan hyresgästen inte skiljas från lägenheten på grund av försenad betalning om hyresgästen gör en rättelse innan hyresvärden sagt upp avtalet (12 kap 43 § JB).

Att din hyresvärd skickat in en stämningsansökan till tingsrätten och bland annat yrkat på avhysning innebär sannolikt att hyresvärden vill att ditt hyresavtal ska upphöra och att du därmed inte längre ska få hyra lägenheten ifråga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare