FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/07/2018

Avhjälpande vid arbete på fast egendom

Hejsan! Under våren hade vi en hantverkare som lade en uppfart, hantverkaren i fråga gjorde ett väldigt undermåligt jobb minst sagt. Stenplattorna var snea, det växer upp ogräs mellan plattorn etc. Kan jag tvinga honom göra om arbetet? mvh

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom att du är konsument och har anlitat en näringsidkare som ska arbeta på fast egendom är således konsumenttjänstlagen tillämplig (KtjL).

En viktig princip inom detta avtalsförhållande är att näringsidkaren ska utföra tjänsten fackmannamässigt, enligt 4 § KtjL. För att du ska ha rätt till avhjälpande, krävs det att det föreligger fel i tjänsten. Fel torde föreligga enligt 9 § 1 st. 1 p. KtjL, då det inte anses fackmannamässigt att utföra ett sådant undermåligt jobb.

Den aktuella åtgärden i detta fall är avhjälpande, enligt 20 § KtjL. Detta innebär således att näringsidkaren ska avhjälpa felet, utan någon kostnad för dig. Rekvisiten för avhjälpande borde anses vara uppfyllda, då men kan begära ett bättre resultat när man anlitar en hantverkare som lägger en uppfart.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret och om du har ytterligare frågor är du välkommen åter!

Mvh.

Filip BraunRådgivare