Avhjälpande eller omleverans vid reklamation?
Hej,
Jag har köpt en säng för lite mer än 6 månader sedan och två utav ribborna har släppt/tryckts uppåt. Jag har kontaktat butiken och de har godkänt reklamationen men erbjuder sig att skruva dit vinkeljärn för att hålla ribborna på plats istället för de stiften som stiftas ovanifrån. Kan jag kräva en ny säng istället för den lagningen? Lagningen påverkar inte direkt och det syns endast om man ligger under sängen men jag vill hellre ha en ny. Mvh
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Utgångspunkten är att du som konsument har rätt att fritt välja om du vill kräva avhjälpande eller omleverans (https://lagen.nu/1990:932#P26S1 ). Säljaren är dock inte bunden av ditt val och har - oberoende av vad du kräver - rätt att avhjälpa felet om säljaren gör detta inom skälig tid efter din reklamation och om det kan ske utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig som köpare (https://lagen.nu/1990:932#P26S1). I praktiken blir det därför ofta säljaren som avgör om en felaktig vara skall repareras eller inte, och om säljaren har erbjudit dig reparation som i det här fallet så kan du alltså inte kräva en ny säng.
Det är viktigt att påpeka att man dock alltid ska göra en avvägning mellan parternas intressen där felets betydelse för dig som konsument ställs mot de kostnader som ett avhjälpande/omleverans medför för säljaren. I ditt fall kan vinkeljärnen troligtvis inte anses utgöra en så stor olägenhet för dig och säljaren har rätt att göra en sådan reparation istället för att ge dig en ny säng.