FrågaPROCESSRÄTTDomstol30/12/2021

Avgörande av brottmål utan huvudförhandling

Hej igen. Har en följdfråga till denna " https://lawline.se/answers/kan-jag-godkanna-och-betala-in-strafforelaggande-for-att-slippa-rattegang-som-aklagare-beslutat "

Jag har även fått hem ett papper som heter "stämningsansökan". Detta fick jag i samband med kallelsen till rätten. På det pappret står det bland annat "Om tilltalad under målets handläggning väljer att erkänna gärningen så återkallas den muntliga bevisningen och målet kan enligt åklagaren avgöras utan huvudförhandling." Som jag uppfattar det så kan jag alltså istället bara ringa dit och erkänna brottet för att slippa rättegången eller har jag missförstått något.

Tack så jättemycket för all hjälp. Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du tidigare har erbjudits ett strafföreläggande men att åtal nu väckts och att du nu undrar om det finns någon möjlighet att efter åtal väckts få till en lösning som liknar ett strafföreläggande.

Ett strafföreläggande innebär att den tilltalade genom att erkänna gärningen kan åläggas ett straff utan en dom som meddelas i en rättegång om den tilltalade erkänner brottet (48:9 RB) och förutsättning för allmänt åtal föreligger. (48:5 RB) Ett strafföreläggande måste dock ske innan ett åtal har väckts genom att åklagaren skickar in en stämningsansökan till domstolen enligt 48:12 RB.

Det verkar alltså vara för sent för ett strafföreläggande eftersom processen i ditt fall har nått domstolen. Det finns dock en möjlighet att undvika huvudförhandlingen i detta skede men ärendet skulle då ändå avgöras av domstolen. För att målet ska kunna avgöras utan en huvudförhandling krävs att båda parterna samtycker till det. Åklagaren har lämnat sitt samtycke och du har möjlighet att göra detsamma. Har båda parterna samtyckt till ett avgörande utan huvudförhandling ska domstolen göra en prövning om det ändå behövs en huvudförhandling med hänsyn till utredningen i målet. Har du erkänt brottet så talar detta för att en huvudförhandlingen blir onödig. Det får heller inte finnas anledning att döma till annan påföljd än böter. (45:10a st 2 p 3)

Som svar på din fråga så kan du slippa en huvudförhandling genom att erkänna brottet om domstolen anser att det är lämpligt i ditt fall.

Med vänlig hälsning,

Egil SellgrenRådgivare