Avgift vid aktivitetsdag i bostadsrättsförening

Hej, jag äger en bostadsrätt i Malmö, och pågrund av en jobbresa kunde jag inte närvara vid en s.k. "aktivitetsdag" i föreningen. Nu debiteras jag 300 kr för utebliven närvaro. Kan föreningen juridiskt sätt kräva mig på detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nej, det är inte tillåtet för föreningen att ta ut straffavgifter för de som inte medverkar vid städdagar, (jag antar att detta är vad aktivitetsdagen gick ut på).
Av bostadsrättslagen framgår att bostadsrättsföreningar får ta ut följande avgifter:
insats, årsavgift, upplåtelseavgift, överlåtelseavgift och pantsättningsavgift. I övrigt får en bostadsrättsförening inte ta ut några särskilda avgifter för sådant som föreningen enligt lag ansvarar för, se (7 kap. 14 § Bostadsrättslagen). För sådant som föreningen inte enligt lag måste tillhandahålla eller ordna med finns dock inget hinder att ta ut avgifter, det är exempelvis okej att ta ut bastuavgifter. Bostadsrättsföreningen får inte ta ut en avgift av de som inte deltar på städdagar eftersom underhållet av föreningens hus och mark enligt lag ankommer på bostadsrättsföreningen, se 7 kap. 4 § Bostadsrättslagen.

Med vänliga hälsningar,

Elin GustafssonRådgivare