Avgift för missad städning (BRF)

Hej! När min BRF går ut med info om städdagar går de även ut med information om att medlemmar som inte deltar debiteras en avgift på 400kr på nästkommande avgiftsavi. Får de göra så?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt 7 kap. 14 § Bostadsrättslagen (BRL) kan en bostadsrättsförening inte ta ut extra avgifter för åtgärder som föreningen ska vidta enligt lag. Enligt 7 kap. 4 § BRL är det bostadsrättsföreningens uppgift att hålla fastigheten i gott skick.

Din BRF kan därför inte debitera en avgift på 400 kr för missad städning.

Det är möjligt för föreningen att minska årsavgifterna för de personer som deltar i städningen. Sådant förfarande kan dock få arbetsrättsliga och skattemässiga konsekvenser.

Hör gärna av dig om du undrar något mer.

Joakim WahlgrenRådgivare