FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/01/2020

Avgå som styrelsesuppleant i ett aktiebolag

Hej,

Jag sitter med som suppleant i min exsambos firma som är ett aktiebolag. Han vägrar samarbeta och ta bort mig. Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga kan besvaras genom en hänvisning till 8 kap 14 § Aktiebolagslagen (ABL), där det föreskrivs att en styrelseledamot kan anmäla att uppdraget ska upphöra i förtid. Anmälan ska göras till styrelsen i aktiebolagen, eller om inte du blivit utsett på bolagsstämman, till den person som utsett dig. Bestämmelsen gäller även för styrelsesuppleanter, vilket framgår av 8 kap 4 § andra stycket ABL. Det är sedan styrelsen som har till uppgift att anmäla ditt utträde till Bolagsverket.

En viktigt aspekt är att utträdet gäller först när Bolagsverket informerats. Jag förstår att det kan bli knepigt om finns samarbetssvårigheter. Min rekommendation till dig är att kontakta Bolagsverket och fråga hur du ska gå tillväga. Via deras hemsida finns bl.a. en blankett som heter "egen avgång ur styrelsen", som även gäller för suppleanter. Det är möjligt att du ensidigt kan fylla i den blanketten, men i första hand bör du som sagt kontakta Bolagsverket.

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare