FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/05/2014

Avelsrätt på hund

Hej Jag har köpt en hund men uppfödaren behöll avelsrätt men jag betalade fullt pris för hunden. Det är en boerboel men tyvärr så är boerboel-uppfödare inte med i SKK. Vad är det som gäller då? Har han rätt även om jag har betalat fullt pris för hunden? Är inte lag på att om jag betalt fullt pris för vara har jag rätt att göra vad jag vill med den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns ingen särskild lag som reglerar vad som menas med "fullt pris" för en vara. Avtalet mellan dig och uppfödaren faller därmed under vanliga avtalsrättsliga principer, vilka bl.a. innebär att ingångna avtal ska hållas, samt att parterna har stor frihet att själva utforma avtalsvillkoren.
Jag tolkar din fråga som att du och uppfödaren vid avtalsslutandet kom överens om att bibehållen avelsrätt skulle vara ett villkor för köpet. Därmed är uppfödarens avtalade avelsrätt giltig, även om du anser att du har betalat ett för högt pris för hunden.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare