FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt07/04/2018

Avdragsrätt utan kvitton

Enl min förståelse kan man alltså göra skatteavdrag på belopp upp till 45 000 utan straffansvar om man kan påvisa oaktsamhet -glömska, förhinder, oföretagsamhet samt nonchalans.

Detta med hänsyn till 5 §, Andra stycket. "Om gärningen med hänsyn till skattebeloppet och övriga omständigheter är av mindre allvarlig art, skall inte dömas till ansvar enligt första stycket. Lag (1996:658)."

Med andra ord gör jag avdrag på min inkomsdeklaration på 10 000 kronor av skyddskläder och av nonchalans har jag tappat bort mina kvitton. Då kan jag inte dömas för varken ringa skatteförseelse vid kontroll eller för grovt skattebedrägeri.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om du kan göra avdrag för utgifterna för skyddskläderna trots att du inte har kvittona kvar och hur skattebrottslagen ska tolkas.

I din fråga skriver du skatteavdrag. Skatteavdrag är något som ska göras av en arbetsgivare när den betalar ut kontant ersättning för arbete till en betalningsmottagare med A-skatt. Du kan läsa mer om det här. I svaret utgår jag från att du menar avdrag som får göras för utgifter du haft på grund av ditt arbete, se 12 kap. 1 § Inkomstskattelag (1999:1229).

Kan du göra avdrag för kostnaderna för arbetskläder utan kvitto?

För att få avdrag måste du visa att skyddskläderna köptes för att ha på jobbet, jfr 12 kap. 1 § Inkomstskattelag (1999:1229). Det kan bli svårt för dig att göra det om du inte har kvittot kvar, eftersom Skatteverket kommer vilja veta när du köpte dom och för hur mycket. Du kan fortfarande yrka avdraget (utan att det är brottsligt eller straffbart) och har du andra bevis än just kvittot får Skatteverket bedöma om det är tillräckligt eller inte. I praxis finns exempel där rätt till avdrag funnits trots att kvitton saknat, se RÅ 2002:73.

Kan det vara brottsligt att medvetet yrka avdrag som du kanske inte kan visa dig ha rätt till?

Det är inte brottsligt att yrka avdrag även om du inte kan visa att du har rätt till det. Det här betyder att du kan yrka avdrag även om du inte har kvittona kvar. Det som är brottsligt är om du med flit ljuger och uppger att du köpt arbetskläder när du faktiskt inte gjort det i syfte att få avdrag du saknar rätt till, jfr 2 § Skattebrottslag (1971:69) och se även 49 kap. 5 § Skatteförfarandelag (2011:1244) för definition av "oriktig uppgift").

Hur ska oaktsamhet i Skattebrottslag (1971:69) tolkas?

Men, som du uppmärksammat kan det också vara brottsligt att vara oaktsam enligt 5 § Skattebrottslag (1971:69). Kravet är att det måste varit grov oaktsamhet. Precis som du skriver stämmer det också att glömska, förhinder, oföretagsamhet eller nonchalans inte brukar leda till ansvar, se NJA 1983 s. 374 och NJA 2004 s 510 I och II. Men (!) det finns en avgörande sak som vi måste uppmärksamma här och det är vad oaktsamheten ska handla om. När det står om oaktsamhet i 5 § menar lagstiftaren oaktsam i förhållande till att du lämnat en oriktig uppgift, se 49 kap. 5 § Skatteförfarandelag (2011:1244). Det handlar alltså om att du varit oaktsam när du gett uppgifter till Skatteverket, inte att du varit oaktsam med dina kvitton.

Rättsfallen handlar om att underlåtit att deklarera vinst vid försäljning av lägenhet och aktier. Oaktsamheten handlade om att de inte deklarerat allt som de borde gjort, men inte med flit utan för att de varit oaktsamma när de deklarerat. Men som du säger, de har inte ansetts vara grovt oaktsamma och har inte kunnat åtalas för sitt agerande.

Slutsatsen är att du kan yrka avdrag som du inte kan styrka din rätt till, men att det inte är så stor chans att du får dom och att oaktsamhet måste läsas i relation till att lämna uppgifter till Skatteverket och att oaktsamhet därför inte är aktuellt i ditt fall eftersom du inte kommer lämna några oriktiga uppgifter i lagens mening.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar

Emmy PetterssonRådgivare