FrågaSKATTERÄTTAvdrag21/11/2022

Avdragsrätt efter gåva?

Har erhållit en fastighet för 0 kr efter min avlidna far. Min far hade en del fonder som avyttrats och skall då betala skatt för vinsterna. Jag måste då deklarera 2023. Har jag rätt vid faderns deklaration att yrka avdrag för hans inköp av fastigheten samt de förbättringar som gjorts under åren han ägt fastigheten?

Lawline svarar

Hej!
Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar du om du får göra avdrag på din fars deklarationer för fastighetsinköpet och andra förbättringar.

Gåva är skattefritt men då icke avdragsgillt.

Jag utgår här från att du fick fastigheten som gåva utifrån hur du ställde frågan. Gåvor är skattefria, vilket betyder att du inte behöver betala skatt för att du fick fastigheten (IL 8:2). Att gåvor är skattefritt för dig betyder dock att utgifterna för gåvan inte är avdragsgillt för din far (IL 9:2 andra stycket).

För att kunna göra avdrag för nedlagda utgifter för en fastighet krävs det en avyttring (IL 41:2). En avyttring är en överlåtelse som gjorts oneröst, det vill säga att den har gjorts för en betalning. Eftersom överlåtelsen till dig är benefik (gåva) kan utgifterna för det din far lade ner på fastigheten inte beaktas i beskattningen. Du har därför inte rätt att yrka avdrag i din fars deklaration.

Du träder in i din fars position

Även om kostnaderna inte är avdragsgilla för din far, kommer kostnaderna för fastigheten vara avdragsgilla för dig (detta kallas för kontinuitetsprincipen). Det betyder att du hamnar i samma skattemässiga situation som din far (IL 44:21). Helt enkelt kommer utgifterna din far lade ner på fastigheten bli ditt anskaffningsvärde. Eftersom anskaffningsutgifter är avdragsgilla, kommer du kunna göra avdrag skulle du någon dag sälja fastigheten (IL 44:13+14)

För att sammanfatta: Du kommer inte få rätt att yrka avdrag för din far. Du kommer däremot få göra avdrag för de utgifter han lade ner om/när du säljer fastigheten.

Hoppas jag kunde vara till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare