FrågaSKATTERÄTTAvdrag27/06/2016

Avdrag i inkomst av tjänst och inkomst av kapital

Vi , min bror och jag, gav fullmakt till vår syster mot arvode för att ordna med en husförsäljning, kontakt med mäklare. Hur gör vi med telefonersättning, bensin, vattenanalys, annonsering. Hon har fått stått för alla kostnader. Ska vi dela kostnaderna med henne och eller kan hon göra avdrag i deklaration. Hur gör vi med arvodet som min bror och jag betalar henne? Kan vi dra av det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skatteplikt och avdragsrätt för svenska inkomster regleras främst i inkomstskattelagen (IL).

Arvodet som din syster får för uppdraget tas upp i inkomst av tjänst, 10:1 och 11:1 IL. Som huvudregel finns det avdragsrätt i inkomst av tjänst för kostnader hon har haft för att förvärva och bibehålla inkomster från uppdraget, 12:1 IL. Således faller telefonräkningar och bensinkostnader inom denna kategori. För telefonen skall de faktiska kostnaderna dras av medan för bensinen görs ett schablonavdrag med 18,5 kr för varje mil, 12:5 och 12:27 IL. Avdrag för bensin gäller vid tjänsteresor och resor till och från jobbet med egen bil.

Däremot kostnaderna för vattenanalys och annonsering hänför sig till just huset och därmed inkomst av kapital. Dessa kostnader samt arvodet till er syster får dras av i inkomst av kapital, 42:1 IL. Detta eftersom vinst/förlust vid fastighetsförsäljning faller under detta inkomstslag, 41:1-2 IL.

Med vänlig hälsning,

You Jung Lee TörnqvistRådgivare