FrågaSKATTERÄTTAvdrag17/11/2019

Avdrag för uthyrning av privatbostad vid delat ägande

Om jag och min sambo vill hyra ut övervåningen i vårt hus, får båda dra av 40000 + 20% innan skatt? Vi äger 50% var. Eller är det kopplat till fastigheten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 42 kap. 30 § 2 stycket inkomstskattelag (se här) ska ett schablonavdrag på 40 000 kr göras för uthyrning av en privatbostad. Eftersom ersättningen avser uthyrning ska ni enligt 42 kap. 31 § inkomstskattelag (se här) göra ytterligare avdrag med 20 % av hyresintäkten. Eftersom avdragen anknyter till fastigheten och ni äger 50 % var betyder det alltså att var och en av er får dra av 20 000 kr + hälften av 20 % av hyresintäkten.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl OscarssonRådgivare