FrågaSKATTERÄTTAvdrag26/01/2017

Avdrag för underhåll till före detta maka

Om jag betalar underhåll till min exfru, enligt avtal, är kostnaden avdragsgill i min deklaration ? Antagande att exfrun tar upp motsvarande belopp som inkomst!?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Huvudregeln är att du normalt inte får göra avdrag för underhållsbidrag. Periodiska understöd i form av underhåll till före detta maka kan du dock få göra avdrag för om det är ett fastställt underhållsbidrag, det vill säga genom dom eller avtal. Detta gäller dock inte vid underhåll till person som fortfarande är medlem av ditt hushåll. Mitt råd är att kontakta skatteverket för att få reda på vad som exakt gäller i just din situation gällande om underhållet är avdragsgillt.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare