FrågaSKATTERÄTTAvdrag04/01/2017

Avdrag för bostadsförmån

Hur ska man tänka skattmässigt då ett aktiebolag (fåmansföretag) ska förvärva en bostadsrätt för sina anställda för övernattning på annan plats? Får man göra avdrag för det och med hur mycket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga handlar det om en bostadsförmån. Förmånen är skattepliktig för de anställda och följaktligen avdragsgill för företaget. Svaret på den första delen av frågan är, således, att man får göra avdrag.

När det gäller den andra delen, nämligen hur stort avdraget kan vara, framgår värdena av Skatteverkets föreskrifter. Jag har tyvärr inte tillgång till värdena för beskattningsåret 2017, men du kan hitta 2016s värden här:

http://www4.skatteverket.se/download/18.5ab19137150f7e5ca0e5749/1448977580359/SKVFS+2015_16.pdf.

Det är dock så att Skatteverket kan justera värdet på arbetsgivarens begäran, vid avvikelser av mer än 10% mellan marknadsvärdet och tabellerna. Det kan i så fall vara lämpligt att vända sig till dem med precisa informationer om pris och ort för att få en beräkning.

Jag hoppas att du fått svar på ditt fråga!

Vill du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning till vår Expresstjänst och få en utredning inom 3 dagar. Se http://lawline.se/lawline-express eller klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare