FrågaAVTALSRÄTTAvtal09/11/2018

Avbruten order och felaktig utbetalning

Hej! Jag handlade två plagg på nelly.com till rabatterat pris (75% rabatt) varav jag var väldigt förväntansfull över att få hem. Jag betalade och fick orderbekräftelse direkt. Men nästa dag fick jag ett mail från dem att det hade varit "fel pris" och att de därför hade avbrutit min order men att de hoppades att jag skulle handla kläderna för det "nya priset" (55% rabatt) istället. Jag tyckte att detta kändes väldigt konstigt eftersom att jag hade betalat och fått orderbekräftelse och det är ju inte mitt fel att de har angett fel pris. Känns väldigt tråkigt att ligga ute med pengar för något som jag inte kommer att få. Finns det något jag kan göra som konsument eller är detta helt lagligt för mode-onlinesidor att göra såhär?

Och en till fråga gällande samma hemsida. En gång när jag hade handlat skickade de ett mail om att de hade råkat återbetala mig den summa som jag hade betalat för mina varor som jag hade beställt och bad mig att sätta över dessa pengar igen på deras konto. Detta kändes väldigt skumt men såg på mitt konto att det hade kommit en återbetalning så valde att föra över dessa pengar till deras konto igen. Min fråga är, vad hade konsekvensen kunnat bli om jag inte hade överfört denna summa till dem? Hade jag kunnat komma till inkasso eller liknande?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Nelly

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Avbruten order

Så här skriver konsumentverket på sin hemsida:

"Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad "ond tro". En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om beställaren insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt."

I svensk rätt råder en princip att avtal ska hållas. När du handlar via nätet ingår du ett avtal med säljaren som inte har rätt att ändra priset eller häva köpet efter att avtalet har ingåtts. Den som till följd av en felskrivning säljer en vara för billigt får skylla sig själv med andra ord. Det är lite oklart vilken lag konsumentverket syftar på i ovanstående citat, det skulle kunna vara 31 § avtalslagen men det är även tänkbart att 33 § avtalslagen kan bli aktuell. Har du insett att priset måste varit felaktigt, eller borde du åtminstone gjort det? Att köparen befinner sig i ond tro är tänkbart när varan reas ner till 0 kr, men i ditt fall har du faktiskt fått betala ett lägre pris för varorna.

Du kan i så fall ta kontakt med konsumentverket för att ta ärendet vidare om du inte kan komma överens med företaget.

Felaktig utbetalning

Det du frågar om kallas på juridiskt språk för "condictio indebiti", det finns inget riktigt lagstöd utan det är rättsprinciper och rättspraxis som styr. I svensk rätt är huvudregeln att pengarna ska betalas åter, se exempelvis NJA 1999 s. 575.

Det finns dock undantag från denna princip. Domstolen har tidigare kommit fram till några riktlinjer som kan påverka bedömningen. Det krävs god tro hos mottagaren, det vill säga vara omedveten om att betalningen är felaktig. Mottagaren måste ha inrättat sig efter betalningen, exempelvis förbrukat pengarna. Partsförhållandet kan vara avgörande, exempelvis banker som hanterar pengar har normalt sätt strängare krav på sig. Om det går för lång tid innan mottagaren krävs på betalning så kan betalningen gälla ändå.

I ditt fall kontaktades du om felaktig utbetalning strax efter själva utbetalningen förstår jag det som. Eftersom du har vetat om att pengarna har betalats ut felaktigt kan du inte vara i god tro eller hunnit inrätta dig efter betalningen. Alltså bör pengarna lämnas tillbaka.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare