FrågaAVTALSRÄTTAvtal07/01/2019

Avbeställningsskydd vid skidresa- Har jag rätt att få tillbaka alla pengar vid avbokning?

Hej, jag hade anmält mig till en skidresa till alperna via ett företag (Rollin' Snow) men avbokade pågrund av sjukdom. Jag hade köpt avbeställningsskydd för 500kr .

Nu har jag fått reda på att resan inte blir av på grund av för få anmälda. Övriga blir erbjudna att få tillbaka hela beloppet, men i mitt fall säger de att det inte går då jag avbokat innan. De kräver läkarintyg och jag får inte tillbaka de 500. Borde inte jag också kunna få tillbaka alla pengar eftersom att resan inte blir av?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel gäller avtalsbestämmelser framför lagbestämmelser vilket för din del innebär att de resevillkor som du accepterat genom att boka resa med Rollin Snow är de som gäller framför lagbestämmelser. Till denna huvudregel finns givetvis undantag för situationer där avtalsvillkoren är utformade på ett sådant sätt att det inskränker grundläggande rättigheter som du har som konsument. Efter att ha betraktat resevillkoren på Rollin Snow har jag inte funnit att några sådana inskränkande villkor ska finnas i din situation.

När det gäller dina medresenärer står det helt i enlighet med Rollin Snows villkor att de får tillbaka den summa de betalat för resan på grund av att det varit för få som velat delta. Berörande ditt avbeställningsskydd är det något som du betalat som en slags säkerhet för att kunna avboka resan vid eventuell sjukdom. När du avbokade din resa på grund av sjukdom fick du genom skyddet en rätt att få tillbaka allt du betalat för resan, med undantag för en administrativ avgift på 200 kr och avbeställningsskyddet på 500 kr. Din rätt att få tillbaka summan förutsätter att du lämnar ett läkarintyg till Rollin Snow, som ett bevis på att du inte avbokat resan av någon annan icke-godtagbar anledning som exempelvis att du inte ville åka längre. Vad som är viktigt att påpeka är att Rollin Snow i sina resevillkor angivit att tidpunkten för ditt avbokande av resan spelar roll för storleken av det belopp du får tillbaka, eftersom du får mindre och mindre tillbaka ju senare du anmäler att du inte kan delta. Som ett exempel kan sägas att om du avbokade senare än 60 dagar och allra senast 14 dagar före avresedagen, förbehåller Rollin Snows sig rätten att hålla inne 50 % av beloppet på resan. Detta villkor kan vara anledningen till att de menar att du inte får tillbaka allt du betalat för resan, om det nu skulle vara så att du avbokat nära inpå avresedatum. Det är dock information jag inte vet då det inte framgått i din fråga. Däremot kan ändå sägas att Rollin Snow verkar ha för avsikt att betala tillbaka i alla fall en del av resesumman eftersom de begär läkarintyget.

Min slutgiltiga bedömning

Som svar på din fråga skulle jag därför vilja säga att du på grund av ditt avbeställningsskydd som huvudregel har rätt att få tillbaka alla pengar du lagt på resan, förutom administrationsavgiften och pengarna för avbeställningsskyddet. Eventuellt kan summan du får tillbaka vara mindre, beroende på hur sent du avbokade. Ju närmare inpå själva avresedagen du avbokade, desto mindre får du tillbaka. För att kunna få några pengar alls måste du lämna in läkarintyget eftersom det fungerar som ett bevis på att du inte avbokade resan av någon godtycklig anledning.

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du undrar något mer!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare