Avbeställning av konsumenttjänst, ersättningsskyldighet

Gällande avtalsbrott, har tagit in offert för ombyggnad av badrum, gjort en signatur, på pris offert, jobb har blivit sagt att påbörjas viss tid. Inredning har blivit beställd. Fråga, hur kan jag dra mig ur detta? Har fått reda på, att jobbet är mycket dyrare, än vad andra skulle göra det för. Om jag betalar för den beställda inredningen, ifall den inte går att avbeställa, vad är då skäligt att jag ska betala för nedlagd tid, offert m m? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Förutsatt att du har ingått i avtalet som en konsument och att konsumenttjänstlagen därmed är tillämplig, så behöver du inga skäl för att avbeställa en tjänst som omfattas av konsumenttjänstlagen (vilket renovering av badrum enligt KtjL 1 § 2 p görs). Detta kommer av att konsumenttjänstlagen ska vara skyddande till konsumentens förmån.

Dock så är man som konsument skyldig att betala för det arbete som redan har utförts, samt att ersätta näringsidkaren för de förluster som denne lider av att ha tackat ja till uppdraget men inte fått fullfölja det: t.ex. förlust för att ha tackat nej till andra uppdrag. Detta ges av 42 § Konsumenttjänstlagen. Näringsidkaren får enligt 41 § förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning om avbeställning görs, men den ska vara skälig i förhållande till vad ersättningen skulle bli enligt 42 §.

Att utforma en offert är i regel inte att påbörja arbetet, och därför ska man inte begära ersättning för en offert, KtjL 37 §. Ett exempel på undantaget är att offerten innehåller avancerade beräkningar på t.ex. hållfasthet, och därmed kan användas av andra näringsidkare även om det första uppdraget blir avbeställt.

Jag kan inte svara dig vad som i sig är skäligt att betala. Ifall avtal om pris har träffats så är det priset gällande, och då även vid beräkning av ersättning för avbeställande. Har avtal om priset inte träffats skall konsumenten betala vad som är skäligt för tjänsten, och avgörande för vad som är skäligt är "tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället, samt omständigheter i övrigt", enligt 36 § 1 st. KtjL.

Vad som är avtalat pris i ditt fall kan jag inte uttala mig om, men en signerad offert kan vara både en ungefärlig prisuppgift, som enligt 36 § 2 st. KtjL inte får överskridas med mer än 15 %, eller som ett avtalat fast pris.

Det är inte ett avtalsbrott från näringsidkarens sida att ha ett högre pris än sina konkurrenter. Som jag tidigare skrev så är konsumenten fri att frånträda avtal utan att behöva förklara sig, exempelvis för att ge jobbet till någon som gör det för en lägre kostnad.

Oskäliga priser och avtal också jämkas eller förklaras ogiltiga med allmänna avtalsrättsliga bestämmelser (Avtalslagen §§ 33 och 36). Bestämmelserna används dock restriktivt och ska främst ses som sista utvägar, när andra lösningar inte förslår.

Avslutningsvis vill jag påminna att Konsumentverket är en god källa för information till dig som är konsument.

Hoppas du är nöjd med svaret,

vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare