Att tvingas att bli filmad

Hej!

Jag pluggar till logoped och vi har fått en uppgift på universitetet att hålla två presentationer (5 min samt 10 min långa). Dessa presentationer ska videoinspelas och jag antar att vi ska titts på dessa filmer och analysera oss själva, antingen enskilt eller i grupper om 5-6 personer.

Jag undrar om det är lagligt att tvinga en person att bli filmad om personen inte vill? Kan de hota med underkänt om jag inte vill bli filmad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Eftersom universitetet är en offentlig plats och du dessutom gått dit av fri vilja finns det ingen regel som anger att det skulle vara brottsligt eller otillbörligt på något sätt att filma dig. Om du inte vill bli filmad kan du möjligtvis begära en särbehandling av den som ansvarar för din kurs eller din examinator. Ifall presentationen och analysen är en obligatorisk del av undervisningsplanen har jag dock svårt att se hur du skulle kunna undantas, där du naturligtvis riskerar att bli underkänd.

Min rekommendation är att du kontaktar den kursansvarige eller examinatorn och frågar hur universitetets undervisningsplan ser ut, samt begär att du kan bedömas på något alternativt sätt. Filminspelningen har dock universitet att göra oavsett om du tillåter det eller inte.

Lawline RådgivareRådgivare