FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/05/2017

Att tänka på vid överenskommelse

Hej! Min man har sagt att han vill skiljas. Vi har varit gifta i 6 år och har en son som är 5 år. Vi har tillsammans köpt en bostadsrätt. Han arbetar och jag studerar. Han har sagt att han vill låta mig bo kvar i lägenheten utan att köpa ut honom så länge jag studerar, för att vår son ska kunna ha sitt hem och sin förskola kvar efter separationen. Jag vill skriva papper på det då jag är rädd att han ska ändra sig i frågan. Hur skriver vi en sådan överenskommelse? Finns det särskilda blanketter eller skriver vi ihop det själva? Ska det intygas av tredje part och isf hur? Kort sagt, hur gör vi ett sådant avtal juridiskt bindande. Tack!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns dessvärre inga särskilda blanketter för detta, utan det är något som ni får skriva ihop själv. Det krävs inga vittnen enligt lag men det är alltid att rekommendera ifall det skulle bli någon tvist om detta i framtiden - då har ni någon/några som kan intyga att ni faktiskt har avtalat om det här. Det finns inte heller något krav på att det ska vara skriftligt men även här är det bra att man har det skriftligt ifall det i framtiden skulle ifrågasättas. Ni skulle även kunna ta med denna överenskommelse i bodelningen!

Behöver du hjälp med att upprätta ett avtal kring detta är du välkommen till våra jurister på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare