Att tänka på när man flyttar

Hej! Jag och min man ska nu flytta hem till min mor på obestämd tid. Hon äger en villa ensam.

Vi ska skriva oss hos henne. Är det något vi bör tänka på? Vi adress ändrar och skriver på oss på hennes hemförsäkring. Något mer vi bör göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Utifrån den informationen du ger kan jag faktiskt inte komma på så mycket mer ni behöver göra, men några saker du kan tänka på bara.

Första steget blir som du säger att vända er till Skatteverket och ändra folkbokföringsadress för dig och din man via en flyttanmälan. Vissa som flyttar väljer också att betala för en extratjänst som kallas adressändring, utöver folkbokföringsändringen. På så sätt får man sin post eftersänd till sin nya adress och säkerställer att inget skickas till den gamla adressen. Myndigheter som t.ex. CSN eller Försäkringskassan uppdaterar sina adressregister utifrån folkbokföringen och deras post brukar oftast skickas rätt automatiskt, men andra företag kanske fortsätter skicka till den gamla adressen om du själv inte ringer och berättar att den har ändrats. Om man får de flesta räkningarna och annan viktig post via e-fakturor, autogiro eller e-mail är det kanske inte nödvändigt, men om man vet med sig att man brukar få sådant på posten kan det såklart vara en trygghet.

Precis som du säger är det bra om ni kontaktar din mors försäkringsbolag, kanske behöver ni ändra hennes premie om ni eventuellt har med er saker som sammantaget är värda mer än vad hon har försäkrat.

Om någon av er får något bidrag eller liknande från Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten kan det vara bra att se över om er boendesituation påverkar det. Det skulle t.ex. kunna vara om din mor får boendetillägg och ni två nu skulle räknas som inneboende.

Till sist skulle jag vilja rekommendera att ni skriver ett avtal sinsemellan om vad ni kommit överens om angående eventuell betalning av hyra till din mor, andra löpande kostnader, vad som händer när ni vill flytta etc. Det är lätt att man struntar i det där när det gäller familj, men jag tror det kan vara bra att ändå få ner det på papper så att ni alla tre vet vad som gäller ifall ni i framtiden inte skulle komma överens.

Jag hoppas mitt svar hjälp dig lite - även om du redan tänkt på det viktigaste! Lycka till med flytten!

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare