Att tänka på inför samboskap

Jag ska börja plugga och lär inte ha någon större inkomst. Står som ensam ägare på min bostadsrätt, men kanske blir sambo inom kort. Finns det några som helst konstigheter/problem eller regler kring att sambon då betalar hyra och lån under tiden? Han är självklart okej med detta, då det blir som att jag lånar pengar från honom istället för CSN/banken = ingen ränta. Vi kommer isåfall att ha ett gemensamt bankkonto där han för över pengar och som räkningarna betalas från.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kul att du ska börja studera!

Vad jag ser ur det du skriver är det inga problem. Det du måste komma ihåg dock att du är ensamt ansvarig gentemot dina borgenärer, det vill säga de du ska betala pengar. Du ansvarar därför för att de betalningar han genomför för din räkning fullgörs och om din sambo inte sätter in pengar på ert gemensamma konto någon månad, är du ändå huvudansvarig för hyra och låneåtagandet.

Det jag brukar rekommendera par som blir sambos att göra är att fundera på huruvida ett samboavtal kan vara något för dem, för att reglera vad som ska gälla vid en eventuell separation. Ett samboavtal kan bara reglera den gemensamma bostaden och det gemensamma hushållet, vilket gör att om ni vill formulera ett avtal angående låneuppgörelsen du diskuterar krävs att ni gör detta separat.

Skulle du senare av någon anledning vilja ta CSN-lån bör du även komma ihåg att du under de första 40 veckorna behöver klara 62,5% av dina kurser och resterande tid behöver klara 75% för att få fortsatt studiemedel.

Utöver detta ser jag inga konstigheter och jag önskar er båda lycka till!

Vill ni ha hjälp att upprätta ett samboavtal eller ett låneavtal kan ni kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare