FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt16/04/2018

Att samarbeta så långt som möjligt är bäst när det gäller frågor om vårdnad, boende och umgänge eftersom barnets bästa ska vara avgörande

Hej,jag har delad vårdnad av min son,han bor med sin mamma 1 timme härifrån och är hos mig ibland.när han var runt 5 gjorde jag en stämning mot mamman då hon vägrade låta mig träffa sonen på 6 månader.Jag "vann" rättegången och det har fungerat hyffsat sen dess.Men jag minns inte vilken rätt jag hade från då ifall mamman börjar bråka med mig igen,de va tal om böter bla om hon misskötte avtalet. så nu har hon hittat andra kryphål o jävlas, nu håller mamman på att sätta sonen emellan när vi bråkar,och hon lyfter inte ett finger om det inte är en skyldighet från hennes sida.exempelvis ignorera hon mig för jag bad henne kolla upp tågtiderna när min son ska komma hit till helgen då det är hon som endån bestämmer tiderna.Hon blev arg o tyckte de va mitt ansvar,o menade på att jag ska kolla upp det och sen ringa o fråga vilken som passar. Hon gick in till vår son och sa "jag orkar inte mer du får fixa detta". Tycker detta e sjukt dåligt beteende från hennes sida och det är bara ett exempel av många. hon har alltid fått som hon vill.misstänker även att hon andvänder sin pojkvän till att skriva på papper gällande min son (när det funkar) vet dock inte om vad. Vad kan jag göra? känner sig helt maktlös när hon ska försvåra allting för en alltid utan anledning.Kan jag ringa nån gällande rättegången och fråga? jag hittar inga papper från då.mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Barnets bästa är det avgörande när det gäller frågor om vårdnad, boende och umgänge
Jag förstår att er situation är svår och att samarbetsproblemen riskerar att gå ut över er son. När det gäller frågor om vårdnad, boende och umgänge så ska barnets bästa alltid vara avgörande. Det innebär att man pratar om barnets rätt till sina föräldrar och barnets rätt till trygghet. Jag kommer i mitt svar gå igenom hur du kan gå tillväga så att din sons bästa sätts i första rummet. Jag kommer även berätta kort vad det kan innebära om ni skulle hamna i en ny rättegång.

Du kan kontakta tingsrätten och begära att få ut domen om du vill veta vad som står i den
Först och främst tolkar jag din fråga som att du inte minns vad som står i domen och att du vill veta detta. Om du har kvar målnumret så kan du vända dig till den tingsrätt där målet avgjordes och begära att få ut domen. Om du inte minns målnumret så kan tingsrätten förmodligen hjälpa dig ändå om du berättar när domen kom och vad den gällde. Tingsrätten har en serviceskyldighet och kommer därför hjälpa dig så långt du kan. Här kan du hitta kontaktuppgifter till den tingsrätt där målet avgjordes.

Det bästa för er son är om ni kan samarbeta, man kan ta hjälp av samarbetssamtal
Det som vore bäst för din son är förmodligen om du och hans mamma pratar med varandra och försöker komma överens om vem av er som ska ansvara för exempelvis att ta reda på tågtiderna. Jag förstår att det inte är helt lätt och att du kanske upplever att hon inte vill samarbeta. Att försöka samarbeta så långt som möjligt borde dock vara det bästa för din son. Om du känner att det finns en möjlighet att få din sons mamma att gå på samarbetssamtal så är det ett bra alternativ. Varje kommun är skyldig att erbjuda samarbetssamtal om boende, umgänge, vårdnad och frågor som gäller barnets försörjning, föräldrabalken (FB) 6 kap 18 §.

För att din sons mamma ska behöva betala vite krävs förmodligen att hon inte låter sonen träffa dig
Eftersom du nämner något om böter i din fråga så utgår jag från att domstolen beslutade om att vite kan dömas ut om din sons mamma inte följer domen. Om vite kan bli aktuellt eller inte beror alltså på vad som bestämdes i domen. Som jag förstår det så handlade förra rättegången om att din sons mamma vägrade låta sonen träffa dig. För att vite ska kunna bli aktuellt krävs förmodligen att din sons mamma håller er son ifrån dig igen, FB 21 kap 3 §. Att hon bråkar på andra sätt kan förmodligen inte leda till att hon får betala vite.

Om du stämmer din sons mamma så finns det en risk att hon får ensam vårdnad
Jag vill även nämna att det alltid finns en möjlighet att gå till domstol igen. En process i domstol är dock ingenting jag rekommenderar eftersom det kan bli uppslitande för din son. Som jag nämnde tidigare är det barnets bästa som ska vara avgörande. Även om du upplever att det är din sons mamma som saboterar så finns det en risk att hon kan få ensam vårdnad om det bedöms vara bäst för din son.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare