Att plocka pant från cafeer

Är det tillåtet enligt lagen att ta pant från t.ex. caféer? Alltså typ plocka panten från en bricka i ett brickställ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att ta pant från caféer kan som utgångspunkt vara olagligt då det skulle kunna röra sig om stöld av ringa graden, i enlighet med  8 kap. 2 § brottsbalken. Brottet stöld regleras i 8 kap. 1 § brottsbalken och förutsätter att en person olovligen tar något som tillhör någon annan i syfte att tillägna sig saken. Att olovligen ta något innefattar att en person tar något som denne inte tidigare haft i sin besittning, från någon som hade föremålet i sin besittning. Det finns alltså ett krav på att föremålet i fråga tillhör någon annan. När en person lämnar sin pant i t.ex. ett cafe så överger personen pantflaskorna och kan inte längre betraktas som ägare till dem däremot kan man argumentera för att äganderätten har övergått till ägaren till cafeterian, därav är denne den nya ägaren.

Det innebär att man begår en brottslig gärning om man tar pantburkar från en bricka i ett brickställ då pantburkarna tillhör cafeägaren.

Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare