Att överklaga socialtjänstens beslut

Hej,

Om socialtjänsten beslutat att pappan inte får träffa sin son obevakat, går det på något sätt att överklaga ett sådant beslut?

Jag och mitt ex ska flytta isär. Hon har en dotter på 8 år sedan tidigare och tillsammans har vi en son på 3 år. Hon har tidigare sagt till mig att hon vill att sonen bor hos mig men att hon har daglig umgänge med honom samt att han sover över vissa dagar hos henne. Det var en bra överenskommelse tyckte båda då hon tycker det blir för mycket själv med båda barnen samt att jag alltid vart den som tar hand om sonen mest på grund av jobb. Nu har den lilla flickan på 8 år ljugit för sin psykolog och sagt att jag slagit min son flertal gånger tills han blöder. Vilket självklart inte är sant. Förskolan har aldrig sett ett blåmärke på min son eller att han far illa. Många som kan intyga det. Men då flickans pappa talat så illa om mig till henne har vi haft problem med en bra relation hon och jag. Kanske därför hon hittat på detta, jag vet inte riktigt. På grund av denna lögn kommer jag inte få ha min sin, han får alltså inte vara ensam med mig. Ingen utredning har gjorts utan so socialtjänsten säger att dom måste tro på flickan. Hur kan jag gå tillväga. Min värld rasar just nu. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga enligt följande, du undrar om det går att överklaga socialtjänstens beslut om umgänge med din son.

För att du ska kunna överklaga beslutet, krävs det att du har fått ett beslut, det har du fått i ditt fall. överklagan ska lämnas in till ditt socialkontor. En överklagan måste göras inom tre veckor från det att du fått beslutet. Om det har gått mer än tre veckor sedan du har fått beslutet, har du inte längre rätt att överklaga. Har du fortfarande rätt att överklaga, ska du meddela din handläggare om att du vill överklaga beslutet, förklara varför och sedan skriva under med ditt namn. Din handläggare kommer då att bedöma om det går att ändra beslutet. Om inte handläggaren ändrar beslutet, ska kommunen skicka ditt överklagande till förvaltningsrätten, se ( 16 kap 3 § Socialtjänstlagen och 37–40 §§ förvaltningslagen.)

Skulle förvaltningsrätten inte heller ändra beslutet, kan du överklaga vidare till kammarrätten och till sist till högsta förvaltningsdomstolen, men för de två sistnämnda instanserna krävs ett så kallat prövningstillstånd, se (33–35 §§ förvaltningsprocesslagen).

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Soad GararRådgivare