FrågaSKATTERÄTTÖvrigt26/11/2021

Att medvetet vara folkbokförd på felaktig adress

Hej

Min syster har en son på 2 år tillsammans med en kille som hon inte längre lever med. Han har nästan ingen kontakt med barnet eller min syster utan undviker all kontakt. Problemet är att han är fortfarande folkbokförd hos min syster och vägrar adressändra. Han är arbetslös men min syster vill jobba. Eftersom de har gemensam vårdnad och han är folkbokförd på samma adress får sonen endast gå 15-timmars på förskolan och min syster kan inte skaffa något jobb eftersom hon inte får ha honom på förskolan mer än dom 15 timmarna. Familjerätten är kontaktad men han svarar inte på deras samtal. Vad ska hon göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga !

Jag tolkar det som att det du undrar är om din syster på något sätt kan se till att hennes sons pappa på något sätt kan tvingas byta adress, då han vägrar göra det själv fastän han inte längre bor där.

Att medvetet vara folkbokförd på en felaktig adress är olagligt

Det är nämligen så att det finns en skyldighet för en person att vara folkbokförd på den adress som man faktiskt bor på. Till exempel ska man vid fall av flytt till annan adress göra en anmälan till skatteverket om adressbytet inom en vecka från det att man flyttat (25 § FOL). Skatteverket kan ta ett beslut att en person ska anses skyldig att fullgöra en sån anmälan om denne ännu inte gjort det (31 § FOL).

Att sedan inte uppfylla sin anmälningsskyldighet kan medföra flertalet rättsliga konsekvenser. Först och främst kan person som låter bli att göra det dömas till vite, en slags straffavgift (37 § FOL). Om det är en mer än en ringa överträdelse, kan personen som bryter mot anmälningsskyldigheten dömas för folkbokföringsbrott, varav straffet är böter eller t.o.m. fängelse (42 § FOL).

Skatteverket har en skyldighet att anmäla någon som begått ett folkbokföringsbrott till åklagare eller polis, men även en privatperson kan själv vända sig till skatteverkets för att se till frågan faktiskt blir utredd.

Din syster kan maila skatteverket på deras hemsida så att de genom tillsägelser och eventuella viten eller övriga påtryckningsmedel ser till att han byter adress!

Hoppas det var svaret på din fråga !

Eles KarahalilovicRådgivare