FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott02/05/2018

Att lämna in falska anmälningar till myndigheter?

Hej! jag och min fru har skiljs 8ch ligger i vårdnad tvist! därför min fru har bestämt att hon ska måla mig som en monster! först hon börja polis anmält mig att jag har misshandlat henne och mina barn men så klart polisen ville har bevis på dig men fanns inget och ärenden led ner ! sen hon anmält mig till soc ocj min jobb att jag knarkar jag har lämnat båda socialen och jobbet prover att det var negativa att jag är ren .. sen hon gör en till polis anmäla att jag har försek döda henne bak i 2013 . polisen led ner det anmäla också nu är min fråga om jag stämma henne till domstolen för förtal hur är min chansen att vinna ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Att gång på gång anmäla någon hos myndigheterna för falska anklagelser är ett eget brott.
Är anklagelserna falska och den som lämnar uppgifterna till en myndighet vet om det, är brottet "falsk tillvitelse" eller "vårdslös tillvitelse" i enlighet med brottsbalken 15 kap 7 §.
Att göra en anmälan till en myndighet medför alltså straffansvar.

Falsk tillvitelse, att falskt anmäla någon annan för brott, är ett brott som innefattar en enorm respektlöshet mot rättsväsendet. Det är ett brott som påverkar möjligheterna att upprätthålla vårt rättssystem effektivt och tillförlitligt. Rättsväsendet ser mycket allvarligt på den här typen av brott. För att inte tala om den enorma skada en falsk anmälan kan göra mot den som blir drabbad.

Så jag rekommenderar dig att göra en anmälan gällande "falsk tillvitelse" istället.
Vill du läsa mer om olika åtalsgrunder samt hur du kan gå tillväga så klicka på länken: Åklagarmyndigheten

Hoppas du finner hjälp med detta

Jennie NilssonRådgivare