Att konsumenten har avlidit ger inte dödsboet en automatisk hävningsrätt

Hej! Min morfar köpte en husbil för ca 2 veckor sedan, tog lån etc. problemet var bara att min morfar var döende och gick igår bort. Kan man på något sätt häva köpet? Husbilen är inte använd, endast körd. Vad gör man??

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom din morfar har avlidit har husbilen nu övertagits av hans dödsbo (som förvaltas av er arvtagare). Dödsboet efter din morfar har samma skyldigheter och rättigheter som din morfar hade. Det innebär att köpet av husbilen endast kan hävas med stöd i lag ifall din morfar också hade haft den rätten att häva köpet.

Att din morfar har avlidit är alltså inte i sig en anledning till att få häva köpet. Dock finns det ju ingenting att förlora i att kontakta företaget och fråga ifall köpet kan få hävas, ifall bilen ändå inte alls är använd. Möjligtvis är företaget förstående för er situation.

Sammanfattningsvis kan köpet endast hävas med stöd i lag ifall din morfar hade haft rätt att häva köpet (t.ex. om det var något fel på bilen) men ni kan ju ändå kontakta företaget som kanske låter er häva köpet.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare