Att inneha bostadsrätt och hyresrätt samtidigt

Hej, finns det möjlighet för hyresvärden att säga upp mitt förstahandskontrakt på grund av att jag äger en bostadsrätt i samma stad? Finns det lagstiftning som är till hyresvärdens fördel eller kan de säga upp kontraktet med hänvisning till egna regler?

Mvh Peter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för hyresvärdars rättigheter och skyldigheter hittar du i hyreslagen i jordabalken. Enligt lag så föreligger det grund för uppsägning på ett förstahandskontrakt i vissa specifika situationer (12 kap 42 § JB). Det är ungefär 12 olika grunder vilka återfinns i länken. Att samtidigt ha en bostadsrättslägenhet nämns inte bland grunderna och därför kan en hyresvärd inte säga upp dig endast av den anledningen.

Sammanfattningsvis kan din hyresvärd inte säga upp ditt förstahandskontrakt endast på den grunden!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare